Her kan du få svar på det du lurer på rundt Skolelyst.
SORTIMENT OG ERNÆRING: Kan dere kutte stabilisator i kakaomelka og la barna riste melka selv? +
Dessverre så går ikke dette per i dag, da ristingen må foregå i produksjonen av produktet. For å sikre at kakaomelka blir lik i hver kartong må vi ha en stabilisator i tanken der melk og kakao blandes. Hvis ikke, vil kakaoen synke til bunns og blandingsforholdene ved tapping bli ulik fra kartong til kartong. Vi kan ikke riste en 10.000 liters tank. Når det er sagt vil vi starte arbeidet med å se på mulighetene for hvordan vi i vår produksjon kan lage kakaomelk uten bruk av stabilisator.
SORTIMENT OG ERNÆRING: Hva erstattet dere karragenan med da det ble byttet ut og er det tryggere? +
Per nå er alle produktene til Skolelyst uten karragenan. I lettmelk kakao ble karragenan erstattet med en stabilisator som heter gellan gum. Deretter ser vi på mulighetene for hvordan vi i vår produksjon kan lage kakaomelk uten bruk av stabilisator, da dette er i tråd med TINEs mål om å ikke bruke flere tilsetningsstoffer enn det som er nødvendig for å sikre gode og trygge produkter.
Alle tilsetningsstoffer som TINE benytter er godkjente og vurdert som helt trygge å bruke. Det er ingenting som tyder på at gellan gum har negative effekter.
ABONNENT: Jeg har valgt feil klasse i bestillingen min. Hvordan får jeg endret dette? +
Logg deg inn på «Min side» og gå til «Mine barn». Der finner du muligheten til å endre klasse.
ABONNENT: Barnet mitt har byttet skole. Kan jeg flytte abonnementet? +
Nei, du må avslutte abonnementet på «Min side» under «Mine barn», endre barnets skole og klasse og deretter opprette et nytt abonnement på den nye skolen. Restbeløpet for det avsluttede abonnementet tilbakebetales innen 10 virkedager.
ABONNENT: Jeg har bestilt til feil barn. Hvordan endrer jeg dette? +
Du kan enkelt avslutte abonnementet ved å logge på «Min side» og under «Mine barn». Når du har avsluttet abonnementet, kan du opprette et nytt abonnement til riktig barn. Pengene for det avsluttede abonnementet tilbakebetales innen 10 virkedager.
ABONNENT: Kan jeg registrere pause i abonnementet? +
Det kan ikke registreres pause, men du har mulighet til å avslutte abonnementet og bestille på nytt senere.
ABONNENT: Hvordan gjør jeg endringer i et abonnement? +
Uansett hva slags endring du ønsker å gjøre, må du avslutte nåværende abonnement og bestille på nytt.
Du kan avslutte hele abonnementet eller enkelte produkter. Du må betale på nytt for den nye bestillingen, og du vil få refundert tilgodebeløpet fra forrige bestilling.
Hvis du avslutter og bestiller på nytt samme dag, vil det ikke bli opphold i leveringen.
ABONNENT: Jeg har avsluttet mitt abonnement. Hva skjer med pengene jeg har betalt? +
Pengene går tilbake til den kontoen/kortet du betalte fra innen 10 virkedager.
ABONNENT: Jeg har glemt passordet mitt. Hvordan får jeg logget meg inn? +
Hvis du skal logge inn som foresatt, kan du skrive inn ditt mobilnummer og få tilsendt kode på sms. Denne koden kan du bruke til å logge deg inn. Om du ønsker å lage eget passord for innlogging kan dette gjøres under «profil»
BESTILLING: Kan jeg avbestille ett produkt? +
Ja, det kan du. Hvis du vil avbestille ett produkt, avslutter du abonnementet på gjeldende produkt under «Mine barn» på «Min side». Pengene for det avsluttede abonnementet tilbakebetales innen 10 virkedager.
BESTILLING: Jeg opplever tekniske problemer eller feilmeldinger - hva gjør jeg? +
Hvis du får tekniske problemer eller feilmeldinger underveis, kan du forsøke å benytte en annen nettleser. Dersom problemet fortsetter, ta kontakt med Skolelyst® på skolelyst@tine.no eller på telefon 23 288 334.
BESTILLING: Kan jeg bestille for et halvt år om gangen? +
Nei, abonnementet gjelder for hele skoleåret, men du kan når som helst starte og avslutte et abonnement. Du kan velge om du vil betale per måned, per halvår eller årlig.
BESTILLING: Hvordan bestiller jeg produkter på skolelyst.no? +
Logg deg inn som foresatt ved hjelp av ditt mobilnummer. På "Min side" kan du registrere barnet, velge produkter, antall produkter og hvilke ukedager. Velg til slutt betalingsmåte og gjennomfør betaling. Du får tilsendt kvittering på bestillingen, og på kvitteringen kan du se første leveringsdag for produktene. Det kan være lurt å merke Skolelyst® som sikker avsender slik at eposten ikke legger seg i «søppelpost».
BETALING: Koster det mer hvis jeg velger månedlig betaling? +
Nei, det koster ikke mer med månedlig betaling. Det er ingen gebyrer når du betaler med kort - uansett om du velger å betale månedlig, halvårlig eller årlig.
BETALING: Når blir kortet mitt trukket fra Skolelyst® neste gang? +
Du finner oversikt over alle dine tidligere og fremtidige betalinger under «aktive abonnement» - «se bestillingshistorikk», når du har logget inn på din profil.
BETALING: Må jeg betale for hele skoleåret selv om jeg bestiller etter skolestart? +
Nei, det trenger du ikke. Du betaler kun fra og med dagen abonnementet starter og til det stopper. Startdatoen for abonnementet står på bestillingsbekreftelsen.
BETALING: Hvor kan jeg registrere nytt kort? +
Dette gjøres under «profil» når du har logget inn på skolelyst.no.
LEVERING: Hvorfor har ikke barnet mitt mottatt produktene til den leveringsdagen som jeg har fått oppgitt? +
På kvitteringen fra Skolelyst® mottatt på e-post og på «Min side» under «Aktive abonnement» på skolelyst.no kan du se hva som er første dag i abonnementet. Det er lurt å først ta kontakt med skolemelkansvarlig på skolen for å høre om det er en grunn for at produktene ikke har blitt levert ut til elevene. Kanskje har det vært turdag e.l. Dersom du får beskjed om at produktet har uteblitt fordi TINE ikke har levert produktet, må du ta kontakt med Skolelyst® på skolelyst@tine.no eller på telefon 23 288 334. Du kan også logge inn på skolelyst.no, hvor du under "Mine barn" kan klikke på "be om refusjon". Der kan du registrere hvilke(t) produkt(er) du ønsker refusjon for.
LEVERING: Hvor lang tid tar det fra bestilling til første leveringsdag? +
Det kan ta opptil to uker fra bestilling til barnet får utdelt produktet på skolen. Årsaken til dette er at det tar noe tid fra bestillingen blir pakket til den faktisk blir levert ut på skolen. Mange skoler har kun levering én gang per uke, og da kan det fort ha gått 14 dager.
LEVERING: Barnet mitt har ikke fått utdelt ett eller flere produkter som vi har betalt for. Hvordan går jeg frem for å få refundert pengene for dette? +
Det er lurt å først ta kontakt med skolemelkansvarlig på skolen for å høre om det er en grunn for at produktene ikke har blitt levert ut til elevene. Kanskje har det vært turdag e.l. Dersom du får beskjed om at produktet har uteblitt fordi TINE ikke har levert produktet, kan du logge inn på skolelyst.no. Under "Mine barn" kan du klikke på "be om refusjon". Der kan du registrere hvilke(t) produkt(er) du ønsker refusjon for.
TEKNISK: Jeg får en blank side når jeg logger meg inn på profilen min med mobiltelefonen - hva gjør jeg? +
Dette er et problem som kan oppstå hvis du har nettleseren på privatfunksjon/inkognito. Denne kan du skru av ved å åpne opp fanene på nettleseren (dette er to firkanter som vises nede i høyre hjørne). Nede i venstre hjørne trykker du deretter på «privat» slik at den hvite markeringen forsvinner.
PRODUKTER: Hva koster produktene på skolelyst.no? +
Du kan se prisen per produkt under skolelyst.no/produkter. Du betaler kun for det antallet produkter som er bestilt fra og med abonnementets første leveringsdag og ut skoleåret. Antall dager bestemmes ut ifra klassens kalender som er lagt inn av skolen. Klassens kalender kan du se under «Min side» når du har logget inn på din profil.
PRODUKTER: Jeg finner ikke produktet jeg ønsker å bestille. Hva er grunnen til dette? +
Det er opp til hver enkelt skole å bestemme produktutvalget sitt foruten Lettmelk 0,5% fett og Lettmelk 1% fett som er pliktige produkter i skolens sortiment.
Vi anbefaler at du legger inn produktet som et ønske til skolen, slik at skolen blir oppmerksom på at foresatte ønsker et bredere sortiment. Dette gjør du slik: På forsiden når du er logget inn kan du ønske deg produkter i boksen nede til høyre som heter «Savner du noen produkter i skolens produktutvalg?»
SKOLER: Jeg har glemt passordet mitt. Hvordan får jeg logget meg inn? +
Hvis du skal logge inn som skole, trykker du på «glemt passord». Da får du tilsendt en e-post med lenke til å få opprettet nytt passord.
SKOLER: Hvorfor må skolen velge alle produktene for å kunne få klassesett? +
Undersøkelser viser at foresatte ønsker et bredere produktutvalg til sine barn. Siden TINE tar seg av pakking og merking av produktene ferdig til hver klasse stilles det krav til at sortimentet skal være bredere enn om at skolene må organisere sortering og utdeling selv.
SKOLER: Koster det noe for skolen å være med i Skolelyst-ordningen? +
Nei, det koster ingenting for skolen å være med på Skolelyst® og skolen kan låne kjøleutstyr kostnadsfritt. Andre fordeler med å være en Skolelyst®-skole er at dere kan søke om midler fra Skolelystfondet, skolen kan velge elevprogram og dersom dere trenger å gi en elev et melkeabonnement så får hver skole 1 abonnement gratis av Skolelyst®.
SKOLER: Hvor finner jeg abonnementsoversikten? +
Som skolemelkansvarlig, logger du inn på din brukerkonto og velger «Administrere skoleåret». Er du allerede logget inn, velger du Min skole, deretter «Administrere skoleåret».
SKOLER: Finnes det et infoskriv jeg som skolemelkansvarlig kan dele ut til foreldrene? +
Ja, det gjør det! Her kan du laste ned infoark og -tekster, en brosjyre, bilder og Skolelyst-logo.
SKOLER: Skolen vår er en brettleveringskole og jeg lurer på hvor vi kan bestille hvite melkekasser til utdeling av Skolelyst® produkter? +
Vi har laget et eget bestillingsskjema til dette, skjemaet finner du her.
SKOLER: Kan vi avbestille leveringer dersom vi har for mange produkter til overs som følge av ulike årsaker? +
Det er viktig å sjekke holdbarhetsdato på produktene før en eventuell reduksjon/avbestilling kan gjennomføres. Det er viktig at elevene mottar produkter de har betalt for og med god holdbarhet. Ta kontakt med Skolelyst® på telefon 23 288 334 eller på skolelyst@tine.no.